03.09.2017

Ergonomia i nauka postawy - dwie niezbędne składowe dla początkujących z bólami kręgosłupa

Udostępnij przez Facebooka

Podczas planowania treningu dla osób które dopiero zaczynają przygodę ze sportem i borykają się przy tym z bólami kręgosłupa, warto wskazać na dwie niezbędne składowe. Pierwszy polega na minimalizacji sił oddziałujących na lędźwiowy odcinek kręgosłupa podczas codziennej aktywności. Drugi polega na przywróceniu oraz maksymalnej możliwej do osiągnięcia aktywizacji i funkcjonowania lokalnego systemu mięśni głębokich które wpływają na stabilizację segmentów kręgosłupa.

W chwili obecnej jest wiele różnych sposobów, które mają wpływać na minimalizację sił działających na lędźwiowy odcinek kręgosłupa podczas czynności zawodowych oraz życia codziennego. Wypracowano różne metody, wśród których ważną rolę odgrywa ergonomia. Nauczenie się utrzymywania prawidłowej postawy, odpowiednich sposobów podnoszenia i przenoszenia przedmiotów oraz zachowania prawidłowej fizjologicznej sylwetki podczas pracy zawodowej jest niezwykle ważne zarówno dla pacjentów już dotkniętych bólami krzyża, jak i dla osób które chcą im zapobiega. Zachowanie ergonomii w znaczący sposób może zmniejszać działanie sił ścinających, które są potencjalnie niebezpieczne dla stawów kręgosłupa i wpływają na przesunięcia w obrębie segmentów kręgosłupa oraz zwiększają niestabilność. Nauka prawidłowego stania, siedzenia i podporów powinny być kluczowym elementem każdego treningu początkujących.

Ważne jest również nauczenie radzenia sobie z siłami, które wytwarzają się podczas ciężkiej aktywności, jak przenoszenie obciążeń, oraz opanowania sposobów zmniejszania sił generowanych przez mięśnie układu globalnego. Wykazano, iż w układzie globalnym mogą tworzyć się dysfunkcje polegające na nadaktywności wybranych mięśni, co ma niszczący wpływ na struktury segmentów kręgosłupa. Aktywność mięśni globalnych i lokalnych musi być zatem zrównoważona, gdyż tylko te ostatnie są w stanie zabezpieczać kręgosłup przed przeciążeniami. Udowodniono, iż przerost mięśni systemu globalnego może doprowadzić do dysfunkcji mięśni systemu lokalnego, polegającej na wyłączeniu i skompensowaniu ich funkcji przez mięśnie globalne. Stan taki charakteryzuje się brakiem stabilności i otwiera drogę do epizodu bólu krzyża. Ponadto daje dolegliwości bólowe związane z przeciążeniem mięśni z zaburzonym napięciem. Powyższa dysfunkcja jest związana często z zaburzeniami postawy i nienaturalnym ustawieniem segmentów kręgosłupa. Przykładem może być wspomniana wcześniej hiperlordoza lędźwiowa, podczas której wypada funkcja mięśnia wielodzielnego, a zostaje zastąpiona przez aktywność prostownika grzbietu, co daje przeciążenia, ból i zaburzenia stabilizacji.

Występuje możliwość iż nawet w sytuacji gdy mięśnie systemu globalnego działają prawidłowo, system lokalny nie będzie działał w pełni sprawnie by zapewnić odpowiednią kontrolę nad ruchami międzysegmentarnymi.

Podsumowując jednym zdaniem - nie można zaczynać przygody ze sportem od ciężkich treningów, gdy zaburzone są prawidłowe wzorce utrzymywania podstawy w różnych pozycjach. W takiej sytuacji ćwiczący jeszcze bardziej utrwala niewłaściwe kompensacje. Pamiętaj by zaczynać od nauki pozycji i dokładać obciążanie dopiero wtedy, gdy ćwiczący jest w stanie funkcjonować z tym obciążeniem w statyce. Taki detal, a jakże często pomijany w ferworze walki o sukces.

Zapoznaj się z naszą Polityką prywatności oraz plików cookies, w której informujemy o celu używanych przez nas cookies, ich rodzajach, sposobach korzystania i ich usuwania. W każdej chwili możesz zmienić ustawienia przeglądarki w zakresie korzystania z plików cookie. Instrukcję znajdziesz w naszej polityce prywatności.