22.06.2020

Rozciąganie w warunkach domowych

Udostępnij przez Facebooka

 

W treningu sportowym istnieje pojęcie „zdolności motorycznych”. Jest to pewna konstrukcja teoretyczna, która określa różne cechy człowieka, gwarantujące mu zarówno osiąganie celów sportowych, jak i - co ważniejsze dla osoby ćwiczącej amatorsko - dla utrzymania zdrowia. Te cechy to kolejno: siła, szybkość, wytrzymałość, gibkość oraz koordynacja. Wszystkie wymienione elementy ulegają usprawnieniu w trakcie odpowiednio realizowanego planu treningowego, szczególnie w trakcie klasycznego treningu siłowego, bądź też jego pochodnych (trening funkcjonalny, morfotyczny etc). 

Dla zwykłej nietrenującej lub trenującej amatorsko osoby, najważniejsze czego można wymagać od swojego ciała, jest jego funkcjonowanie, zapewniające optymalną dla życia sprawność. Taką, którą cechuje nieodczuwanie nieprzyjemnych dolegliwości, określanych często jako ból mięśni i stawów, sztywność stawów, ból w trakcie przedłużającej się utrzymanej pozycji stojącej lub siedzącej, bądź też ostry ból w trakcie wykonywania specyficznych ruchów. 

Gdyby mnie, jako fizjoterapeutę spytano, które z tych zdolności są najbardziej istotne, wymieniłbym dwie: siła oraz gibkość (elastyczność). Wszystkie mięśnie i stawy muszą być zarówno silne, jak i elastyczne. 

 

Kilka słów o tym, dlaczego warto się rozciągać i kiedy to robić:

 

 

Rozciąganie to zestaw ćwiczeń, który może wpłynąć na osiągane cele sportowe, ale również na prawidłowe utrzymanie zdrowia. Dodatkowo, do jego wykonania, nie potrzeba żadnego sprzętu - można wykonać je zarówno w domu jak i na siłowni! Na początku przygody z tą formą ruchu problemem staje się odpowiedni dobór ćwiczeń lub brak wiedzy, w jaki sposób je wykonywać. A przecież przy odrobinie wysiłku można przy ich pomocy rozciągnąć dosłownie wszystkie najważniejsze grupy mięśniowe.

Pozostaje jeszcze kilka niewiadomych. Moi podopieczni i osoby, które prowadzę jako trener, ale i fizjoterapeuta, często zgłaszają się do mnie z kilkoma regularnie się powtarzającymi pytaniami. I właśnie odpowiedzi na te pytania, sprawiają, że samo rozciąganie staje się proste oraz funkcjonalne! Najczęściej pytają o to:

Do czego przyda mi się rozciąganie?

Jak rozciąganie może wpłynąć na moje życie?

Jak długo się rozciągać?

Jakie istnieją metody rozciągania?

Jaką prawidłową technikę rozciągania wybrać na początku?

Czy rozciąganie jest skuteczne?

Czy rolowanie mięśni na wałku skutecznie zastępuje rozciąganie?

Czy rozciąganie pomoże mi z bólami związanymi z pracą siedzącą?

Odpowiedź na te pytania to dopiero wstęp do tego e-booka. W dalszej części znajdziesz kolejno pokazane i dokładnie opisane ćwiczenia proste i złożone na wszystkie grupy mięśniowe. Cała książka to 95 stron, w której znajdziesz prawidłowe wykonanie 80 ćwiczeń rozciągających (w tym także w parach!). Pierwsza część tej książki to krótkie wprowadzenie do tematyki rozciągania, znajdziesz tam odpowiedzi na kwestie, co do których początkujące osoby mają pytania. Każda pozycja, którą przedstawiamy, jest w umiarkowanych zakresach ruchomości, aby była zrozumiała dla wszystkich. Osoby bardziej elastyczne mogą osiągnąć dużo głębsze pozycje, o ile ciało im na to pozwala. Są ludzie, którzy twierdzą, że rozciąganie jest dla kobiet i w prawdziwym treningu nie ma dla niego miejsca. Tacy ludzie po prostu przychodzą potem do mnie jako pacjenci, a wszystkiego dałoby się w prosty sposób uniknąć. Czasem wystarczy dołączenie kilku ćwiczeń rozciągających do treningu.

Druga część to już konkretne ćwiczenia dotyczące rozciągania dwufazowego. Wszystko podzielone na konkretne grupy mięśniowe. Każde ćwiczenie jest omówione, opisana pozycja wyjściowa, końcowa oraz przebieg ruchu. Zawsze są też fotografie przedstawiające jak konkretnie ćwiczenie wykonać. Znajdziesz tam 63 ćwiczeń na wszystkie konkretne grupy mięśniowe, które można rozciągać. Trzecia część poświęciłem rozciąganiu w parach. Znajdziesz tutaj 4 ćwiczenia przeznaczone dla dwóch osób. Czwarta część porusza tematykę innej techniki rozciągania, jaką jest reciprokalne hamowanie, której plusem z zastosowania jest korekcja pozycji, w której znajduje się staw i utrwalenie jej.

 

EBOOKA KUPIĆ MOŻESZ TUTAJ: https://physiofitness.pl/oferta/5

 

Sam e-book to 95 stron treści i ćwiczenia rozciągające na wszystkie grupy mięśniowe. Zobacz jak wygląda:

  

 

EBOOKA KUPIĆ MOŻESZ TUTAJ: https://physiofitness.pl/oferta/5

>>> KSIĄŻKA ELEKTRONICZNA PO ZAKUPIE BĘDZIE DODANA DO TWOJEGO PANELU KLIENTA, NIE JEST WYSYŁANA NA MAILA <<< Czas realizacji: maksymalnie 1 dzień

PONIŻEJ ZNAJDZIESZ WIĘCEJ STRON Z KSIĄŻKI

Zapoznaj się z naszą Polityką prywatności oraz plików cookies, w której informujemy o celu używanych przez nas cookies, ich rodzajach, sposobach korzystania i ich usuwania. W każdej chwili możesz zmienić ustawienia przeglądarki w zakresie korzystania z plików cookie. Instrukcję znajdziesz w naszej polityce prywatności.